Wróć na początek strony
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści głównej
Przejdź do danych kontaktowych
Przejdź do menu górnego
Przejdź do menu prawego
Przejdź do menu bocznego
Przejdź do mapy serwisu
Herb

Statut Gminy

Znajdujesz się w: Gmina Samorząd Gminy Statut Gminy
Poleć stronę

Zapraszam do obejrzenia strony „Statut Gminy” 

Zabezpieczenie przed robotami. Przepisz co drugi znak, zaczynając od pierwszego.

Pola oznaczone * są wymagane.

Statut Gminy

Artykuł

POBIERZ PDF

 

OBWIESZCZENIE NR 2/2019
RADY GMINY PUŃSK
z dnia 21 marca 2019 r.


w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Puńsk


Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów
prawnych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1523) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst
jednolity uchwały Nr XXXIII/232/2018 Rady Gminy Puńsk z dnia 19 października 2018 r. w sprawie
uchwalenia Statutu Gminy Puńsk (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego z 2018 r., poz. 4329) z uwzględnieniem zmian
wprowadzonych uchwałą:
1) Nr II/20/2018 Rady Gminy Puńsk z dnia 28 grudnia 2018 r. zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia
Statutu Gminy Puńsk (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego z 2019 r., poz. 332),
2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity uchwały nie obejmuje:
1) § 2 i § 3 uchwały Nr II/20/2018 Rady Gminy Puńsk z dnia 28 grudnia 2018 r. zmieniającej uchwałę
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Puńsk, które stanowią:
„§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym
Województwa Podlaskiego.”.
3. Obwieszczenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Przewodniczący Rady Gminy Puńsk
Helena Wojlanis
DZIENNIK URZEDOWY
WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Białystok, dnia 29 marca 2019 r.
Poz. 1838
Załącznik Nr 1 do obwieszczenia Nr 2/2019
Rady Gminy Puńsk
z dnia 21 marca 2019 r.
UCHWAŁA NR XXXIII/232/2018
RADY GMINY PUŃSK
z dnia 19 października 2018 r.
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Puńsk
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 3 ust. 1 i art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 i poz. 1000, 1349, 1432) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Statut Gminy Puńsk, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Puńsk.
§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXVI/170/2013 Rady Gminy Puńsk z dnia 29 listopada 2013 r. w sprawie
uchwalenia Statutu Gminy Puńsk (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2013 r. poz. 4329).
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Podlaskiego i ma zastosowanie od kadencji organów Gminy Puńsk następujących po kadencji
w czasie, której niniejsza uchwała weszła w życie.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 2 – Poz. 1838
Załącznik Nr 1 do Załącznika Nr 1
STATUT GMINY PUŃSK
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Statut Gminy Puńsk określa:
1) ustrój Gminy Puńsk;
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy Puńsk oraz ich
uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu Gminy Puńsk, a także udział
przewodniczących organu wykonawczego tych jednostek w pracach Rady Gminy Puńsk;
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Puńsk oraz jej komisji;
4) tryb pracy Wójta Gminy Puńsk;
5) zasady tworzenia i działania klubów radnych Rady Gminy Puńsk;
6) zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich;
7) zasady rozpatrywania skarg i wniosków oraz petycji.
§ 2. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Puńsk;
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Puńsk;
3) Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Puńsk;
4) Wiceprzewodniczącym – należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczących Rady Gminy Puńsk;
5) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Puńsk;
6) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Puńsk;
7) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Puńsk;
8) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Puńsk;
9) ustawie o samorządzie gminnym - należy przez to rozumieć ustawę o samorządzie gminnym z dnia
8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.).
Rozdział 2.
GMINA
§ 3. 1. Gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia
publicznego na swoim terenie.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy stanowią gminną
wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w wyborach, referendach oraz
za pośrednictwem organów Gminy.
3. Zakres działania oraz zadania Gminy określa Rozdział 2 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 4. 1. Gmina położona jest w Powiecie Sejneńskim, w Województwie Podlaskim.
2. Terytorium Gminy obejmuje powierzchnię 13.859 ha.
3. Granice terytorialne Gminy określa mapa poglądowa, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
4. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Puńsk.
5. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
6. Gmina posiada herb, ustanowiony odrębną uchwałą Nr XXI(123)96 Rady Gminy Puńsk z dnia
30 grudnia 1996 r. w sprawie herbu Gminy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 3 – Poz. 1838
Rozdział 3.
JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY
§ 5. 1. Gmina tworzy sołectwa, które stanowią jednostki pomocnicze gminy.
2. W skład gminy wchodzą jednostki pomocnicze:
1) Boksze - Osada
2) Boksze Stare
3) Buda Zawidugierska
4) Buraki
5) Dziedziule
6) Giłujsze
7) Kalinowo
8) Kompocie
9) Krejwiany
10) Nowiniki
11) Ogórki
12) Oszkinie
13) Pełele
14) Poluńce
15) Przystawańce
16) Puńsk Osada
17) Puńsk wieś
18) Rejsztokiemie
19) Sankury
20) Sejwy
21) Skarkiszki, w skład sołectwa wchodzą miejscowości: Skarkiszki, Dowiaciszki
22) Smolany
23) Szlinokiemie
24) Szołtany
25) Tauroszyszki
26) Trakiszki
27) Trompole
28) Widugiery
29) Wiłkopedzie
30) Wołyńce
31) Wojciuliszki
32) Wojtokiemie
33) Żwikiele
§ 6. O utworzeniu, połączeniu, podziale oraz znoszeniu sołectw decyduje Rada w drodze uchwały
z uwzględnieniem następujących zasad:
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 4 – Poz. 1838
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału oraz zniesienia sołectwa mogą być:
a) co najmniej 1/10 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować lub obejmuje, posiadających
czynne prawo wyborcze do Rady,
b) organy Gminy,
- w przypadku, o którym mowa w pkt 1 lit. b) przygotowywany jest projekt uchwały i powiadamia się
o tej inicjatywie mieszkańców sołectw;
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie sołectwa musi zostać poprzedzone konsultacjami
społecznymi, których tryb określa Rada w odrębnej uchwale;
3) projekt granic sołectwa sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami jego utworzenia;
4) przebieg granic sołectw powinien w szczególności uwzględniać:
a) naturalne uwarunkowania przestrzenne Gminy, w tym istniejące granice obrębów geodezyjnych,
b) funkcjonalne wykorzystanie istniejących urządzeń komunalnych, obiektów kulturalnych, oświatowych
i sportowych,
c) istniejące więzi między mieszkańcami.
§ 7. Uchwały o których mowa w § 6 powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 8. 1. Rada, w uchwale budżetowej, może określić wydatki na rzecz sołectw w układzie działów
i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
2. Jednostka pomocnicza może otrzymać wyodrębnioną część mienia komunalnego, którym dysponuje
w zakresie zwykłego zarządu.
3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma prawo uczestniczenia w obradach
Rady oraz składania wniosków i zapytań.
Rozdział 4.
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA I TRYB PRACY RADY
§ 9. 1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji,
określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w innych przepisach prawnych
wydanych na ich podstawie.
2. Rada działa poprzez:
1) Przewodniczącego;
2) Wiceprzewodniczącego;
3) Komisję Rewizyjną;
4) Komisję Skarg, Wniosków i Petycji;
5) Komisje Stałe Rady:
a) Komisja Rozwoju Społeczno-Gospodarczego, Gospodarki Finansowej i Rolnictwa,
b) Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Spraw Socjalnych, Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego,
6) doraźne Komisje Rady powołane do realizacji konkretnych zadań na określony czas;
7) 1)
1) skreślony przez § 1. pkt 1) uchwały Nr II/20/2018 Rady Gminy Puńsk z dnia 28 grudnia 2018 roku zmieniającej uchwałę
w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Puńsk (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2019 r., poz. 332), który wszedł w życie z dniem
24.01.2019 r.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 5 – Poz. 1838
3. Rada składa się z 15 radnych.
4. Kadencja Rady trwa 5 lat.
5. Komisja Rewizyjna oraz stałe i doraźne komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają
roczne sprawozdania ze swojej pracy.
Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady
§ 10. 1. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego bezwzględną
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje
radnym.
4. Zgłoszenie kandydatury wymaga zgody kandydata.
5. Głosowanie w sprawie wyborów Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przeprowadza się
oddzielnie na każdą funkcję
§ 11. 1. Przewodniczący a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący:
1) zwołuje sesje Rady;
2) przewodniczy obradom;
3) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał;
4) podpisuje uchwały i inną korespondencję Rady;
5) czuwa nad zapewnieniem niezbędnych warunków do wykonywania przez radnych ich mandatu;
6) kieruje projekty uchwał pod obrady właściwych komisji;
7) przyjmuje w imieniu Rady skargi na działalność Wójta i kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych oraz nadaje im bieg;
8) dokonuje analizy oświadczeń majątkowych radnych;
9) 2)
2. Przewodniczący w związku z realizacją swoich obowiązków może wydawać polecenia służbowe
pracownikom urzędu gminy wykonującym zadania organizacyjne, prawne oraz inne zadania związane
z funkcjonowaniem rady gminy, komisji i radnych. W tym przypadku przewodniczący Rady Gminy wykonuje
uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników, o których mowa w zdaniu pierwszym.
Sesje Rady
§ 12. 1. Rada na sesjach rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej
kompetencji.
2. Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne;
2) oświadczenia - zawierające stanowiska w określonej sprawie;
3) apele - zawierające formalnie niewiążące wezwanie adresatów z zewnątrz do określonego postępowania,
podjęcia inicjatywy, czy zadania;
4) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania;
5) opinie - zawierające oświadczenie woli oraz oceny;
6) wnioski;
7) listy intencyjne.
2) skreślony przez § 1 pkt 2) uchwały, o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 6 – Poz. 1838
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie przewidziany w statucie tryb
zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał
§ 13. 1. Rada odbywa sesje zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w rocznym planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w rocznym planie pracy Rady, ale zwołane
w trybie sesji zwyczajnej.
4. Sesje nadzwyczajne zwoływane są w trybie przewidzianym w art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie
gminnym.
Przygotowanie sesji
§ 14. 1. Sesje przygotowuje Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności, Wiceprzewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad;
2) ustalenie terminu i miejsca obrad;
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów objętych porządkiem obrad.
3. Z zastrzeżeniem ust. 4, o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji Przewodniczący
zawiadamia radnych najpóźniej na 5 dni przed terminem obrad. Terminy rozpoczynają bieg od dnia następnego
po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad sesji Przewodniczący zawiadamia radnych najpóźniej na 14 dni
przed terminem obrad jeżeli porządek obrad przewiduje procedowanie uchwał w sprawie:
1) uchwalenia rocznego budżetu Gminy;
2) rozpatrzenia sprawozdania z realizacji budżetu Gminy oraz udzielenia lub nieudzielenia Wójtowi
absolutorium z tego tytułu.
5. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji nadzwyczajnej Przewodniczący zawiadamia
radnych najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad.
6. W przypadkach podyktowanych dobrem wspólnoty samorządowej termin określony w ust. 5 może ulec
skróceniu.
7. Do zawiadomienia radnych o sesji nadzwyczajnej i formie dostarczenia materiałów mają zastosowanie
przepisy ust. 8.
8. Za skuteczne dostarczenie radnym materiałów, o których mowa w ust. 2 pkt 3 uważa się dostarczenie ich
w jeden z poniższych sposobów:
1) pocztą elektroniczną w formie plików elektronicznych, jeżeli radny złożył pisemne oświadczenie woli
otrzymywania materiałów w takiej formie i podał adres e-mail, na który należy je przesłać. O dotrzymaniu
terminu decyduje data potwierdzenia otrzymania korespondencji;
2) 3)
3) za pośrednictwem poczty lub pracownika urzędu za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. O dotrzymaniu
terminu decyduje data otrzymania przesyłki lub potwierdzenie jej doręczenia przez pracownika urzędu.
§ 15. 1. Zawiadomienie o terminie, miejscu i porządku obrad Rady i posiedzeń Komisji Rady Gminy
podaje się do publicznej wiadomości nie później niż na 3 dni przed terminem obrad i posiedzeń.
2. W przypadku sesji nadzwyczajnej termin określony w ust. 1 może ulec skróceniu.
3. 4)
§ 16. Przed każdą sesją Przewodniczący ustala listę osób zaproszonych na sesję.
3) skreślony przez § 1. pkt 3) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
4) skreślony przez § 1. pkt 4) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 7 – Poz. 1838
§ 17. Wójt udziela Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 18. Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
Przebieg sesji
§ 19. 1. Sesja powinna odbyć się na jednym posiedzeniu.
2. Na wniosek radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym
wyznaczonym terminie i miejscu na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji Rada może postanowić w szczególności ze względu na:
1) brak możliwości wyczerpania porządku obrad spowodowany brakiem quorum;
2) konieczność rozszerzenia porządku obrad;
3) potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów i informacji potrzebnych do realizacji porządku obrad;
4) innych nieprzewidzianych zdarzeń uniemożliwiających Radzie realizację porządku obrad.
4. O przerwaniu sesji Rada decyduje w głosowaniu zwykłą większością głosów radnych obecnych na sesji.
Przerwanie obrad odnotowuje się w protokole.
5. W przypadku przerwania obrad, z powodu braku quorum, w protokole odnotowuje się radnych, którzy
opuścili obrady w trakcie ich trwania.
§ 20. 1. 5)
2. Przewodniczący może kontynuować rozpoczęte obrady Rady w przypadku kiedy liczba radnych
w trakcie obrad spadnie poniżej liczby określonej w ust. 1, jednak w takim przypadku Rada nie może
podejmować uchwał.
§ 21. 1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący a w przypadku jego nieobecności
Wiceprzewodniczący.
2. Przewodniczący może w trakcie obrad, przekazać prowadzenie sesji Wiceprzewodniczącemu.
3. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć
mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania
jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 22. 1. Sesję otwiera wypowiedzenie przez Przewodniczącego formuły: „Otwieram...(nr sesji)... sesję
Rady Gminy Puńsk”.
2. 6)
3. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
4. Po otwarciu sesji Przewodniczący:
1) na podstawie listy obecności stwierdza prawomocność obrad;
2) przedstawia porządek obrad;
3) przyjmuje i poddaje pod głosowanie wnioski radnych o wprowadzenie zmian do porządku obrad.
Wprowadzenie zmiany proponowanego porządku obrad wymaga bezwzględnej większości głosów
ustawowego składu Rady;
4) przedstawia porządek obrad po wprowadzeniu ewentualnych zmian;
5) przyjmuje od radnych wnioski o wprowadzenie zmian do treści protokołu z poprzedniej sesji,
a w przypadku braku takich wniosków poddaje pod głosowanie przyjęcie treści protokołu z poprzedniej
sesji;
6) przyjmuje zapytania i wolne wnioski;
7) oddaje głos Wójtowi w celu złożenia sprawozdania z działalności w okresie międzysesyjnym;
5) skreślony przez § 1. pkt 5) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
6) skreślony przez § 1. pkt 6) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 8 – Poz. 1838
8) otwiera i zamyka dyskusję radnych nad projektami uchwał;
9) poddaje treść przygotowanych uchwał pod głosowanie;
10) udziela głosu osobom udzielającym odpowiedzi na zapytania i wolne wnioski.
§ 23. 1. W wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych
osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje
i materiały, oraz wglądu w działalność urzędu gminy, a także spółek z udziałem gminy, spółek handlowych
z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych, oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych
gminnych jednostek organizacyjnych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.
3. W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do wójta.
4. Interpelacja dotyczy spraw o istotnym znaczeniu dla gminy. Interpelacja powinna zawierać krótkie
przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.
5. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji
o konkretnym stanie faktycznym. Przepis ust. 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
6. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do Przewodniczącego Rady, który przekazuje je
niezwłocznie wójtowi. Wójt, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na
piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania.
7. Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości
poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz
w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 24. 1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję
nad każdym z jego punktów.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. Przewodniczący może udzielić głosu poza
kolejnością w przypadkach jego zdaniem uzasadnionych.
3. Radny zabiera głos jedynie wtedy, kiedy udzieli mu go Przewodniczący.
4. Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 25. 1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień
radnych oraz innych osób biorących udział w obradach.
2. Przewodniczący może czynić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia.
W razie potrzeby przywołuje mówcę „do rzeczy”.
3. Jeżeli, w ocenie Przewodniczącego, temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób
oczywisty zakłócają porządek obrad lub uchybiają powadzenie sesji, Przewodniczący przywołuje radnego
„do porządku”, a gdy przywołanie radnego „do porządku” nie odnosi skutku może odebrać mu głos. Odebranie
głosu radnemu wraz z uzasadnieniem takiej decyzji odnotowuje się w protokole sesji.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do innych niż radni osób biorących udział w obradach.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu, Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród
publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę
sesji.
§ 26. Na wniosek radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na
piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad. Treść wystąpienia przekazywana jest do wiadomości radnym
i Wójtowi.
§ 27. 1. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawach wniosków natury formalnej
dotyczących:
1) stwierdzenia quorum;
2) zmiany porządku obrad;
3) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów;
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 9 – Poz. 1838
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
6) zarządzenia przerwy;
7) odesłania projektu uchwały do komisji;
8) przerwania, odroczenia lub zamknięcia obrad;
9) przeliczenia głosów;
10) przestrzegania regulaminu obrad;
11) udzielenia głosu osobie nie będącej radnym.
2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję, udzielając głosu jednemu radnemu będącemu
„za” wnioskiem i jednemu radnemu będącemu „przeciw” wnioskowi, po czym poddaje wniosek pod
głosowanie.
§ 28. 1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza
przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Wójtowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie
debaty wniosków a jeśli istnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący przeprowadza procedurę głosowania.
3. Po zamknięciu dyskusji do momentu zarządzenia głosowania, przewodniczący może udzielić radnemu
głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego dotyczącego sposobu lub porządku
głosowania.
§ 29. 1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę „Zamykam
...(nr sesji)... sesję Rady Gminy Puńsk”.
2. Czas od otwarcia do zakończenia sesji uważa się za czas jej trwania.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
Protokoły z sesji
§ 30. 1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który stanowi urzędowe potwierdzenie przebiegu sesji.
2. Obrady Rady Gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.
Nagrania obrad są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz
w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
3. Do protokołu załącza się: listy obecności, opinie komisji i stanowiska klubów wyrażone na piśmie,
oryginały podjętych uchwał, protokoły komisji skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania z tajnego
głosowania oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad.
3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji,
łamanymi przez cyfrę danego roku.
4. Protokół powinien zawierać:
1) numer, datę, miejsce posiedzenia;
2) godzinę rozpoczęcia i zakończenia sesji;
3) imię i nazwisko przewodniczącego obrad oraz protokolanta;
4) stwierdzenie prawomocności obrad;
5) stwierdzenie zatwierdzenia protokołu z sesji poprzedniej;
6) porządek obrad;
7) wykaz osób biorących udział w dyskusji wraz z jej streszczeniem;
8) teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków;
9) stwierdzenie uchwalenia wniosków formalnych, poprawek i podjęcia uchwał Rady oraz wyniki
poszczególnych głosowań;
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 10 – Poz. 1838
10) podpisy osób prowadzących obrady sesji i protokolanta.
5. Na wniosek radnego w protokole zapisuje się sposób jego głosowania nad projektem uchwały Rady.
6. Protokół z poprzedniej sesji jest wyłożony do wglądu radnych w Biurze Rady, na co najmniej 3 dni przed
terminem sesji oraz w czasie obrad kolejnej sesji.
7. Protokół z sesji jest przyjmowany przez Radę na następnej sesji.
8. Radni mogą zgłaszać poprawki do protokołu najpóźniej do czasu rozpoczęcia sesji, na której ma być
przyjmowany protokół. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawki rozstrzyga Rada.
9. Protokoły przechowuje się w Biurze Rady przez czas określony w przepisach szczególnych.
§ 31. Obsługę obrad sesji i radnych oraz warunki techniczne niezbędne dla prawidłowego przebiegu sesji,
ład i porządek przed i po jej zakończeniu zapewnia Wójt.
§ 32. 1. Przewodniczący przekazuje Wójtowi uchwały w terminie 3 dni od dnia zakończenia sesji.
2. Wyciągi z protokołu sesji oraz kopie uchwał, Wójt niezwłocznie dostarcza tym jednostkom
organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań z nich wynikających.
Inicjatywa uchwałodawcza
§ 33. 7)
Uchwały Rady
§ 34. 1. Podjęte przez Radę Gminy uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący,
który prowadził sesję.
2. Uchwała Rady powinna być zgodna z zasadami techniki prawodawczej i zawierać:
1) kolejny numer składający się z: numeru sesji (cyfra rzymska), numeru uchwały (cyfra arabska)
wg kolejności i rok podjęcia np.: II/3/2015;
2) datę podjęcia i tytuł;
3) podstawę prawną;
4) postanowienia merytoryczne;
5) w miarę potrzeby określenie źródeł finansowania realizacji uchwały;
6) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały;
7) termin wejścia w życie uchwały ewentualnie czas jej obowiązywania.
3. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołem sesji. Zbiór uchwał i protokołów
Rady prowadzi Urząd i jest on dostępny do powszechnego wglądu.
4. Uchwały przekazuje się właściwym jednostkom organizacyjnym do realizacji.
5. 8)
§ 35. 1. 9)
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych pomyłek pisarskich.
Procedura głosowania
§ 36. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 37. 1. Głosowania jawne na sesjach rady odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających
sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.
7) skreślony przez § 1. pkt 7) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
8) skreślony przez § 1. pkt 8) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
9) skreślony przez § 1. pkt 9) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 11 – Poz. 1838
2. W przypadku gdy przeprowadzenie głosowania w sposób określony w ust. 2 nie jest możliwe z przyczyn
technicznych przeprowadza się głosowanie imienne. Przewodniczący obrad wyczytuje w porządku
alfabetycznym nazwiska i imiona radnych, którzy odpowiadają jak głosują („za”, „przeciw” czy „wstrzymuję
się”).
3. Imienne wykazy głosowań radnych podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie
Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze
gminy.
4. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący.
5. Sposób i wyniki głosowania, odnotowuje się w protokole sesji, załączając listę z wynikiem głosowania
jawnego imiennego.
6. W głosowaniu jawnym, w przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw”, uchwała nie zostaje
podjęta.
§ 38. 1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania ostemplowanych pieczęcią
Rady.
2. Rada każdorazowo ustala sposób głosowania.
3. Głosowanie tajne przeprowadza wyłoniona z radnych Komisja Skrutacyjna, która wyłania ze swojego
grona przewodniczącego.
4. Przed przystąpieniem do głosowania Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej objaśnia sposób głosowania
i sprawdza, czy głosowanie odbywa się w obecności wymaganej liczby radnych.
5. Kart do głosowania tajnego jest tyle ilu jest radnych obecnych na sesji.
6. Na karcie do głosowania umieszcza się krótkie i precyzyjnie sformułowane pytanie dotyczące treści
głosowanej uchwały oraz słowa "za", "przeciw" i "wstrzymuję się". Radny oddaje głos stawiając znak "X" przy
wybranej odpowiedzi. Wpisanie więcej niż jednego znaku, bądź jego niepostawienie, powoduje nieważność
głosu.
7. Radni są wyczytywani z listy, w porządku alfabetycznym, przez członka komisji skrutacyjnej i wrzucają
do urny wypełnione karty do głosowania.
8. 10)
9. Po przeliczeniu głosów Komisja Skrutacyjna sporządza protokół z głosowania, który zawiera:
1) skład osobowy komisji;
2) przedmiot głosowania;
3) liczbę radnych obecnych na sesji, biorących udział w głosowaniu;
4) liczbę oddanych głosów ważnych i nieważnych;
5) wynik głosowania;
6) podpisy członków Komisji Skrutacyjnej.
7. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
8. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 39. 1. Głosowanie w sprawie wyborów osób funkcyjnych poprzedza sporządzenie listy prawidłowo
zgłoszonych kandydatów. Przed zamknięciem listy kandydatów przewodniczący sesji pyta każdego z nich,
czy zgadza się kandydować, a po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej, poddaje pod głosowanie zamknięcie listy
kandydatów i zarządza wybory.
2. Kandydata, który nie wyrazi zgody na kandydowanie, skreśla się z listy kandydatów przed poddaniem jej
zamknięcia pod głosowanie.
10) skreślony przez § 1. pkt 10) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 12 – Poz. 1838
§ 40. 1. Przy wyborze osób funkcyjnych na karcie do głosowania umieszcza się krótkie i precyzyjnie
sformułowane pytanie dotyczące treści głosowanej uchwały oraz:
1) w razie zgłoszenia tylko jednego kandydata głosowanie przeprowadza się na karcie do głosowania,
na której oprócz imienia i nazwiska kandydata umieszczone zostaną odpowiedzi: „za”, przeciw"
i "wstrzymuję się". Głosy ważne stanowią karty, na których postawiono znak „X” przy jednej z podanych
odpowiedzi.
2) w razie zgłoszenia więcej niż jednego kandydata głosowanie przeprowadza się na karcie, na której
w kolejności alfabetycznej umieszcza się imiona i nazwiska kandydatów oraz odpowiedzi: "za", "przeciw",
i "wstrzymuję się" przy każdym nazwisku kandydata. Głosy ważne na danego kandydata stanowią te, gdzie
postawiono znak "X" przy jednej z podanych odpowiedzi danego kandydata.
2. W przypadku, gdy głosowanie nie zakończy wyboru, przeprowadza się drugie głosowanie nad dwoma
kandydatami, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
3. Jeżeli drugie głosowanie nie przyniesie rozstrzygnięcia, winny być przeprowadzone kolejne głosowania.
§ 41. 1. Przewodniczący, przed poddaniem wniosku pod głosowanie, precyzuje i ogłasza Radzie
proponowaną treść wniosku. Treść wniosku jest redagowana w sposób przejrzysty, nie budzący wątpliwości
co do intencji wnioskodawcy.
2. Przewodniczący w pierwszej kolejności poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, to znaczy taki,
którego przegłosowanie może wykluczyć potrzebę głosowania nad kolejnymi wnioskami. Spory co do tego,
który wniosek jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący.
3. W przypadku głosowania nad wyborem osoby, Przewodniczący pyta każdego ze zgłoszonych
kandydatów czy zgadzają się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej umieszcza kandydata na
liście. Zamknięcie listy kandydatów Przewodniczący poddaje pod głosowanie i zarządza przeprowadzenie
głosowania.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania w przypadku gdy nieobecny na sesji kandydat złożył wcześniej na
ręce Przewodniczącego pisemną zgodę na kandydowanie.
§ 42. 1. Jeżeli równolegle z wnioskiem o podjęcie uchwały zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie
wniosku o podjęcie uchwały, w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku
o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały, następuje
według ich kolejności z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie te poprawki,
których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej przyjęcie innych zgłoszonych do projektu uchwały
poprawek, nie poddaje się ich pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę
określoną w ust. 2.
5. Przewodniczący może zarządzić głosowanie nad grupą zgłoszonych do projektu uchwały poprawek.
6. Przewodniczący, w ostatniej kolejności, zarządza głosowanie za przyjęciem uchwały w całości ze
zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący może odroczyć głosowanie, o którym mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia
czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi wewnętrzna sprzeczność pomiędzy poszczególnymi
postanowieniami uchwały oraz czy uchwała po zmianach jest zgodna z obowiązującym prawem.
§ 43. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek lub kandydatura,
która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów „wstrzymujących się” i „nieważnych”
nie bierze się pod uwagę.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przyjęta zostaje kandydatura lub
wniosek o największej liczbie głosów „za”.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 13 – Poz. 1838
3. Jeżeli w głosowaniu, o którym mowa w ust. 2, kilka osób lub wniosków otrzymało równą największą
liczbę głosów „za”, głosowanie powtarza się ograniczając liczbę osób lub wniosków do tych, które otrzymały
równą największą liczbę głosów.
§ 44. 1. Głosowanie rozstrzygane bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek
lub kandydatura, która uzyskała głosów „za” więcej niż głosów „przeciw” i „wstrzymujących się” razem
wziętych.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady oznacza, że przyjęty zostaje
wniosek lub kandydatura, która uzyskała głosów „za” więcej niż połowa ustawowego składu Rady.
Rozdział 5.
ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA I TRYB PRACY KOMISJI RADY
§ 45. 1. Rada każdej kadencji ustala uchwałą liczbę i nazwę komisji stałych, w tym Komisji Rewizyjnej,
określając ramowy zakres działania i kompetencji poszczególnych komisji stałych.
2. Rada uchwałą powołuje i ustala skład osobowy komisji stałych, przyjmując, iż w skład komisji wchodzi
co najmniej 3 radnych.
3. Rada może w formie uchwały powoływać komisje doraźne do wyznaczonych zadań, określając
każdorazowo ich skład, cel, przedmiot, zakres i sposób działania oraz okres, na jaki zostają powołane.
4. Propozycję składu osobowego komisji przedstawia Przewodniczący według wniosków zainteresowanych
radnych.
5. Komisja wybiera ze swojego składu przewodniczącego komisji i wiceprzewodniczącego komisji.
6. Do odwołania przewodniczącego komisji stosuje się odpowiednio postanowienia ust. 5.
7. Przepisy Rozdziału 4 mają zastosowanie do Komisji Rewizyjnej, o ile przepisy szczególne Rozdziału
5 nie stanowią inaczej.
8. Radny może być członkiem nie więcej niż dwóch Stałych Komisji Rady.
§ 46. 1. Komisje Stałe Rady działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym do zaakceptowania
Radzie.
2. Rada może nakazać wprowadzenie do rocznego planu pracy, o którym mowa w ust. 1, stosownych
zmian.
§ 47. 1. Komisje Stałe Rady mogą odbywać posiedzenia wspólne.
2. Stałe Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
4. Wspólne posiedzenie zwołuje i wspólnemu posiedzeniu przewodniczy osoba wskazana przez
przewodniczących komisji.
§ 48. Pracami Stałej Komisji Rady kieruje jej Przewodniczący komisji, a w przypadku jego nieobecności
Wiceprzewodniczący komisji.
§ 49. 1. Stałe Komisje Rady pracują na posiedzeniach zwoływanych przez ich przewodniczących,
a w przypadku nieobecności przez wiceprzewodniczących.
2. Opinie i wnioski Stałej Komisji Rady uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów,
w obecności co najmniej połowy składu osobowego komisji.
§ 50. Do posiedzeń Stałych Komisji Rady stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji
Rewizyjnej.
§ 51. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
§ 52. Przepisy § 44 – 48 stosuje się odpowiednio do Doraźnych Komisji Rady Gminy Puńsk.
§ 53. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu w sprawach
ich dotyczących.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 14 – Poz. 1838
Rozdział 6.
ZASADY I TRYB PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 54. 1. Rada powołuje ze swojego składu Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego komisji, Wiceprzewodniczącego i co najmniej
jednego członka komisji. Maksymalną liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala Rada w stosownej uchwale.
3. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
4. Komisja Rewizyjna na pierwszym posiedzeniu wybiera ze swojego składu wiceprzewodniczącego
komisji.
§ 55. 1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje jej pracę i prowadzi jej obrady.
2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej jego zadania wykonuje
wiceprzewodniczący komisji.
§ 56. 1. Komisja Rewizyjna kontroluje gospodarkę finansową Gminy oraz jej jednostek organizacyjnych
w oparciu o kryterium:
1) legalności;
2) gospodarności;
3) rzetelności;
4) celowości;
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne zlecone przez Radę w zakresie i formach
wskazanych w uchwałach Rady.
§ 57. 1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej rocznym planie pracy
zatwierdzonym przez Radę.
2. 11)
§ 58. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie
stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę
kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 55 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. 12)
§ 59. 1. Kontroli w imieniu Komisji Rewizyjnej dokonują zespoły kontrolne składające się z co najmniej
dwóch członków Komisji Rewizyjnej.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie osobę kierującą zespołem kontrolnym.
Kierujący zespołem kontrolnym dokonuje podziału czynności kontrolnych pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej określającego:
1) kontrolowany podmiot;
2) termin rozpoczęcia i planowanego zakończenia kontroli;
3) zakres kontroli;
4) osoby wyznaczone do przeprowadzenia kontroli.
4. Kontrolujący zobowiązani są, przed rozpoczęciem czynności kontrolnych, do okazania kierownikowi
kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust. 3.
11) skreślony przez § 1. pkt 11) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
12) skreślony przez § 1. pkt 12) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem 24.01.2019 r.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 15 – Poz. 1838
5. O zamiarze, terminie i zakresie kontroli Przewodniczący Komisji Rewizyjnej informuje na piśmie
kierownika kontrolowanego podmiotu co najmniej 7 dni przed jej terminem.
§ 60. 1. W razie powzięcia w toku kontroli podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący
niezwłocznie zawiadamia o tym Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, wskazując dowody uzasadniające
zawiadomienie.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej po zapoznaniu się z przedstawionymi dowodami oraz uznaniu ich
za uzasadnione, niezwłocznie powiadamia o stwierdzonych faktach kierownika kontrolowanego podmiotu oraz
Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
3. W przypadku gdy podejrzenie popełnienia przestępstwa dotyczy Wójta, Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej zawiadamia o tym fakcie Przewodniczącego, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
§ 61. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu ma obowiązek:
1) zapewnić warunki i środki do prawidłowego przeprowadzenia kontroli;
2) przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli;
3) umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu;
4) składać na żądanie kontrolujących ustne lub pisemne wyjaśnienia dotyczące zakresu kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1,
niezwłocznie na ręce kontrolującego składa pisemne wyjaśnienia dotyczące powodów odmowy.
§ 62. 1. Czynności kontrolne wykonywane są w dniach i godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych, zespół kontrolny zobowiązany jest do przestrzegania
przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony informacji niejawnych oraz innych przepisów
obowiązujących na terenie kontrolowanego podmiotu.
3. Działania zespołu kontrolnego nie mogą naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku
pracy.
§ 63. Osoba kierująca zespołem kontrolnym sporządza z przeprowadzonej kontroli protokół pokontrolny,
który zawiera:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
2) imiona i nazwiska kontrolujących;
3) datę i godzinę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli oraz okresu objętego kontrolą;
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie
nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających
ustalenia zawarte w protokole;
7) wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli;
8) datę i miejsce podpisania protokołu;
9) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę sporządzoną na okoliczność
odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu wraz z uzasadnieniem tej
odmowy.
§ 64. 1. W przypadku odmowy podpisania protokołu, kierownik kontrolowanego podmiotu składa –
w terminie 3 dni od dnia odmowy – pisemne wyjaśnienia dotyczące przyczyn odmowy.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 65. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego uwagi dotyczące
kontroli i jej wyników.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 16 – Poz. 1838
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od dnia przedstawienia kierownikowi
kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 66. Protokół pokontrolny sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, które – w terminie
3 dni od dnia podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Wójt
oraz kierownik kontrolowanego podmiotu.
§ 67. 1. 1. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, do dnia 31 grudnia, przedkłada Radzie do zatwierdzenia
plan pracy na rok następny.
2. Plan pracy przedstawiony Radzie zawiera co najmniej:
1) terminy i wykaz jednostek zaplanowanych do skontrolowania w roku następnym;
2) zagadnienia, które zostaną poddane kontroli.
§ 68. 1. Komisja Rewizyjna składa Radzie – w terminie do 31 maja każdego roku – roczne sprawozdanie
ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Roczne sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej zawiera w szczególności:
1) liczbę, przedmiot, miejsca i czas przeprowadzonych kontroli;
2) wykaz nieprawidłowości wykrytych w trakcie kontroli;
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną;
4) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.
3. Komisja Rewizyjna składa także sprawozdanie ze swojej działalności, po podjęciu stosownej uchwały
przez Radę, zawierającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
§ 69. 1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia członków co najmniej na 5 dni przed wyznaczonym
terminem posiedzenia. Przepis § 11 ust. 8 stosuje się odpowiednio.
3. Posiedzenia, o których mowa w ust. 2, zwoływane są z inicjatywy Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej lub na wniosek Przewodniczącego.
4. W miarę potrzeb Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na posiedzenie Komisji
Rewizyjnej:
1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej;
2) osoby występujące w charakterze biegłych lub ekspertów.
§ 70. 1. Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół odzwierciedlający przebieg obrad.
2. Na najbliższym posiedzeniu, po sporządzeniu protokołu, przewodniczący komisji umożliwia członkom
komisji oraz innym osobom, które uczestniczyły w posiedzeniu i zabierały głos, zapoznanie się z jego treścią
i wniesienie ewentualnych uwag. Protokół, do którego nie wniesiono zastrzeżeń, uważa się za przyjęty.
3. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje przewodniczący komisji.
4. Od decyzji przewodniczącego komisji, dotyczącej uwzględnienia poprawek i uzupełnień, przysługuje
odwołanie do komisji w terminie 7 dni od dnia przekazania informacji, o której mowa w ust. 3.
5. Protokół ze wspólnego posiedzenia kilku komisji podpisuje osoba wyłoniona w trybie § 44 ust. 4.
6. Protokół z posiedzenia Komisji Rewizyjnej w szczególności zawiera:
1) numer, datę i miejsce odbycia posiedzenia, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia;
2) zaplanowany porządek posiedzenia;
3) numery i zakres tematyczny uchwał podjętych na posiedzeniu oraz przebieg głosowania uchwał
z podaniem liczby głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się”;
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 17 – Poz. 1838
4) zapis przebiegu obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych oraz
uchwalonych wniosków, odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień;
5) podpis Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i protokolanta.
7. Do protokołu w formie załącznika dołącza się:
1) listę obecności członków Komisji Rewizyjnej;
2) oryginały podjętych w trakcie posiedzenia uchwał;
3) inne materiały mające znaczenie przy podejmowaniu rozstrzygnięć podczas posiedzenia.
§ 71. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
składu Komisji Rewizyjnej w głosowaniu jawnym.
§ 72. 1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie
zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady,
w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń
dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzaniu wspólnych kontroli.
3. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzanej przez Komisję Rewizyjną
stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
4. Przewodniczący zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich
ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
Rozdział 7.
ZASADY I TRYB PRACY KOMISJI SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
§ 73. 1. Rada Gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski
oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji.
2. W skład komisji skarg, wniosków i petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów,
z wyjątkiem radnych pełniących funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady.
§ 74. 1. Skargi i wnioski oraz petycje podlegające rozpatrzeniu przez Radę są rejestrowane w rejestrze
skarg, wniosków i petycji.
2. Przewodniczący:
1) przeprowadza kwalifikację pisma jako skargi, wniosku lub petycji;
2) przekazuje skargę, wniosek lub petycję do rozpatrzenia Komisji skarg, wniosków i petycji;
3) czuwa nad terminowością rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji, w tym zawiadomienia o każdym
przypadku niezałatwienia skargi, wniosku lub petycji w trybie określonym w art. 36-38 Kodeksu
postępowania administracyjnego.
§ 75. 1. Komisja rozpatrująca skargę,wniosek lub petycję zobowiązana jest do:
1) wszechstronnego wyjaśnienia spraw podnoszonych w skardze, wniosku lub petycji;
2) przygotowania propozycji sposobu załatwienia skargi, wniosku lub petycji w formie opinii;
3) przedłożenia propozycji co do podjęcia ewentualnych działań naprawczych.
2. Na żądanie komisji rozpatrującej skargę, wniosek lub petycję, Wójt jest obowiązany do przedkładania
dokumentów, innych materiałów, bądź wyjaśnień co do stanu faktycznego i prawnego spraw podnoszonych
w skardze, wniosku lub petycji, nie później niż w ciągu 7 dni od daty otrzymania pisma.
3. Komisja rozpatruje skargę, wniosek lub petycję we własnym zakresie w oparciu o dokumentację
dostarczoną przez Wójta oraz inne udokumentowane okoliczności sprawy.
4. Komisja przedkłada Przewodniczącemu Rady propozycję, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
5. Przewodniczący Rady wprowadza do porządku obrad najbliższej sesji Rady sprawę rozpatrzenia skargi,
wniosku lub petycji.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 18 – Poz. 1838
§ 76. 1. Rada rozstrzyga o sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji, w tym przyjmuje treść
odpowiedzi, jaka zostanie udzielona skarżącemu lub wnioskodawcy.
2. O sposobie załatwienia skargi, wniosku i petycji przez Radę Gminy Przewodniczący Rady zawiadamia
skarżącego, wnioskodawcę i wnoszącego petycje zgodnie z odpowiednimi przepisami kodeksu postępowania
administracyjnego oraz ustawy o petycjach.
3. Do zawiadomienia dołącza się uchwałę Rady Gminy wraz z uzasadnieniem zawierającym ocenę
zebranego materiału dowodowego i wyjaśnienie przesłanek dokonanego rozstrzygnięcia.
§ 77. Przy załatwianiu skarg, wniosków lub petycji należy kierować się ograniczeniami jawności
wynikającymi z obowiązujących ustaw.
Rozdział 8.
TRYB PRACY WÓJTA
§ 78. Wójt wykonuje przypisane zadania i kompetencje określone w przepisach prawa oraz reprezentuje
Gminę na zewnątrz.
§ 79. Wójt może uczestniczyć w sesjach Rady oraz pracach komisji.
§ 80. 1. Wójt co roku do dnia 31 maja przedstawia Radzie Gminy raport o stanie gminy.
2. Raport obejmuje podsumowanie działalności Wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację
polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego.
3. Rada gminy może określić w drodze uchwały szczegółowe wymogi dotyczące raportu.
4. Rada Gminy rozpatruje raport, o którym mowa w ust. 1, podczas sesji, na której podejmowana jest
uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Raport rozpatrywany jest
w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę.
5. W debacie nad raportem o stanie gminy radni zabierają głos bez ograniczeń czasowych.
6. W debacie nad raportem o stanie gminy mieszkańcy gminy mogą zabierać głos.
7. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w trybie określonym w ust. 6, składa do Przewodniczącego
Rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 20 osób.
8. Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas
której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności
otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie
wynosi 15, chyba że rada postanowi o zwiększeniu tej liczby.
9. Po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy rada gminy przeprowadza głosowanie nad
udzieleniem wójtowi wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu wójtowi wotum zaufania rada gminy podejmuje
bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu wójtowi
wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania.
10. W przypadku nieudzielenia wójtowi wotum zaufania w dwóch kolejnych latach rada gminy może
podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta.
Rozdział 9.
ZASADY TWORZENIA I DZIAŁANIA KLUBÓW RADNYCH
§ 81. Radni mogą tworzyć kluby radnych.
§ 82. 1. Warunkiem utworzenia klubu radnych jest zadeklarowanie udziału w nim przez co najmniej
3 radnych13).
2. Powstanie klubu radnych jest niezwłocznie zgłaszane Przewodniczącemu.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu radnych;
13) W brzmieniu ustalonym przez § 1. pkt 13) uchwały o której mowa w przypisie 1, który wszedł w życie z dniem
24.01.2019 r.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 19 – Poz. 1838
2) listę członków klubu radnych;
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu radnych.
4. W razie zmiany składu klubu radnych lub jego rozwiązania, przewodniczący klubu radnych jest
zobowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie Przewodniczącego.
§ 83. 1. Kluby radnych działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Rejestr klubów radnych prowadzi Przewodniczący.
§ 84. 1. Kluby radnych działają w okresie kadencji Rady. Wraz z końcem kadencji Rady kluby radnych
ulegają rozwiązaniu.
2. Kluby radnych mogą zostać rozwiązane przed upływem kadencji Rady, mocą uchwały członków klubu
radnych podjętej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy członków klubu radnych.
§ 85. 1. Przewodniczącego klubu radnych wybierają jego członkowie spośród siebie.
2. Tryb wyboru przewodniczącego klubu radnych określają jego członkowie.
3. Przewodniczący klubu radnych organizuje jego pracę.
§ 86. 1. Klubom radnych przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji
i trybu pracy Rady.
2. Kluby przedstawiają swoje stanowiska na sesjach Rady wyłącznie przez przewodniczącego klubu
radnych lub wyznaczonego przez przewodniczącego klubu radnych członka klubu radnych.
§ 87. Wójt zapewnia klubom radnych niezbędne do ich funkcjonowania warunki organizacyjne na wniosek
przewodniczących klubów radnych.
Rozdział 10.
ZASADY DOSTĘPU DO DOKUMENTÓW I KORZYSTANIA Z NICH
§ 88. Osobom fizycznym, prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości
prawnej, udostępnia się dokumenty oraz inne informacje publiczne określone w ustawach, z zastrzeżeniem
art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1330).
§ 89. Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji Rady, podlegają udostępnieniu zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa oraz niniejszym Statutem.
§ 90. 1. Dokumenty oraz inne informacje publiczne z zakresu działania Rady i Komisji Rady udostępniane
są na wniosek w dniach i godzinach pracy Urzędu, do wglądu na miejscu w siedzibie Urzędu, lub w inny
sposób w formie wskazanej we wniosku o udzielenie informacji publicznej.
2. Dokumenty oraz inne informacje publiczne z zakresu działania Wójta i Urzędu udostępniane są na
wniosek w dniach i godzinach pracy Urzędu, do wglądu na miejscu w siedzibie Urzędu lub w inny sposób,
w formie wskazanej we wniosku o udzielenie informacji publicznej.
3. Wgląd w dokumenty na miejscu w Urzędzie odbywa się w obecności pracownika Urzędu, który
udostępnia informację publiczną.
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 20 – Poz. 1838
Załącznik Nr 1 do Załącznika Nr 1
Granice terytorialne Gminy Puńsk
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 21 – Poz. 1838
Załącznik Nr 2 do Załącznika Nr 1
Herb Gminy Puńsk
Dziennik Urzedowy Województwa Podlaskiego – 22 – Poz. 1838

Dane kontaktowe

ul. Mickiewicza 23
16-515 Puńsk
tel. +48 87 5161 048
fax +48 87 5161 048
e-mail: ug_punsk@pro.onet.pl
NIP: 844-10-98-742,
REGON: 000539584

Dane do wpłat

Opłaty i podatki lokalne można wpłacać na konto bankowe Urzędu Gminy
BS Sejny O/Puńsk:
65 9354 0007 0070 0700 0420 0001

Godziny pracy urzędu

Poniedziałek - 7:30 do 15:30
Wtorek - 7:30 do 15:30
Środa - 8:00 do 15:30
Czwartek - 7:30 do 15:30
Piątek - 7:30 do 15:30

Statystyki

Licznik odwiedzin:612 099
Dzisiaj:20
Gości on-line:0
Twoje IP:216.73.216.214
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.